Demsala Nan

Demsala Nan

Du berhemên Elî Eşref Dervîşîyan bi Kurmancî derketin
 
Elî Eşref Dervîşîyan ji bo edebîyathezan gelek berhemên giranbiha hêlane. Piştî mirina wî bi çar salan, du berhemên wî yên kurteçîrokan bi Kurmancî hatin wergerandin. Ev her du berhem di nav projeyeke wergêranê ya “edebîyata zarok û nûciwanan” de hatiye hilbijartin ku dê gav bi gav ji Weşanxaneya Nûbiharê biweşin.
Dervîşîyan di van her du berheman de alema zarokên Kêrmanşahê ripîrût raxistiye ber çavê me. Çima ku Dervîşîyan jî Kurdekî Kêrmanşahê ye, dema bê xwendin dê Kurdekî Serhedî, Binxetî, Botî, Behdînî, parçeyek ji zarokatîya xwe tê de bibîne. Dê dêya xwe pir bişibîne bi dêya Eşref, birayên xwe bi birayên wî -Ekber û Esxer- û dê gotinên bavê xwe bibihîze di nav gotinên bavê wî de. Dê lîstikên xwe, xeyalên xwe, hejarîya xwe, şadî û bextewarîya xwe ya di quncikên feqîrîyê de lûsîyayî hîs bike.
 

  • Berhema Eşrefîyan ya Abşûranê
Dîyar e Dervîşîyan di van kurteçîrokan de qala zarokatîya xwe dike. Bi Abşûranê dest pê dike ku di nav kurteçîrokên wê de Eşref hêj xwendekarekî dibistana navîn e. Alema wî Abşûrana (çem) ber derê mala wan, sekitîna seyan, xwedîkirina pisîkan û nehsîyên zarokên mehela wan e. Hêvîya wî xwarineke xweş û lîstikeke bêserûber e. Arzûyên wî hêj tam nebişkivîne û xwe nedane der. Digel vê Eşref tenê behsa alema xwe bo me nake di Abşûranê de. Bi qasî wê, alema mezinan jî nîşanî me dide ku ew di nav tirbe, dia, nivişt û pêlên hejarîyê de her li ser tatika şûr in. Eşref, Ekber, Esxer ku her sê karakterên kurteçîrokan in; alema wan bi qasî çîyayê Bêsitûnê ji alema dê, bav, xal û bapîrên wan ango mezinan dûr e. Herçiqas Eşref weku vegêrek di van çîrokan de qala zarokatîya xwe bike jî mirov pê dihese weku kamerayekê li derdor, malbat û civaka xwe jî temaşe dike û ji me ra bi çavê zarokekî behsa wan dike an jî rexne dike. Belkî jî Dervîşîyan dixwaze vê nîşanî me bide ku Eşref bo wî tenê temsîlkarek e. Helbet çavên rexneyî yên Eşref tenê di Abşûranê de me zûr nahêle li ser van nelihevkirinên xwe û civakê. Ew her ku mezin dibe, Dervîşîyan jî li gorî temen û hîsiyata wî perspektîfa wî berfireh dike ta ku xwe digihîne nûciwanîya wî.
 
  • Berhema wî ya Demsala Nan
Paşê Dervîşîyan bi Demsala Nan dixwaze nûciwanîya Eşref raberî me bike. Eşref, Ekber û Esxer her sê birayên bi hev re mezinbûyî, di Demsala Nan de jî silavê li me dikin. Eşref her çiqas derbasî lîseyê bûbe jî hêj bi Ekber û Esxer re zarok, bi ruhê xwe re jî nûciwanekî aşiq, serhildêr, dilsoz û bê tirs e. Pêlên hez û evînê, pêlên fikr û ponijînê ji dil û aqilê Eşref dernayên di Demsala Nan de. Ew geh dibe evîndar, geh dibe şoreşvan, geh dibe hevalê Ekber û Esxer, geh dibe hevxemê dêya xwe. Eşref çiqas ji bavê xwe dûr e, hewqas jî nêzî dayîka xwe ye bi hest û gîyanê xwe mîna gelek nûciwanên Kurdan… Dê ji bo Eşref zarokatî ye, bav jî temenmezinî ango mezinatî…
Eşref nûciwanek e di navbera her duyan de, xwe ji hembêza bav bêtir davêje pêşa dê. Eşref bo me carinan behsa eşqa yekem û hîsa wê dike ku hema hema herkesî vê bi şikilekî tamijandiye û gelek caran jî veşartiye. Carinan behsa hesta mezinbûnê dike piştî ku bavê wî ji ber qaçaxçîtîyê tê girtin.
Esil gelek zarok, bi taybetî yên Kurdan weku Eşref zû mezin dibin. Carinan hêj nagihêjin tahma azadîya zarokatîyê, tu hew dinêrî tofanek bi ser wan de hatiye û êdî ew mecbûr in bikevin şûna bavê xwe. Eşref jî wisa ye di Demsala Nan de. Çi di Abşûranê çi jî di Demsala Nan de Dervîşiyan şêwaza xwe ya mîzahî jî nîşanî me dide. Ew jî baş dizane ku mîzah û rexne destebirakên hev in. Piranîya rexneyên wî yên ku bi çav û zimanê Eşref radigihîne me di nav hêma, metafor û honakên mîzahî de veşartî ne. Lê ne mîzaheke çêkirî… Mîzaheke heyî, mîzaheke realîst e ev.

Elî Eşref Dervîşiyan

Elî Eşref Dervîşiyan: Ew di sala 1941an de li Kirmanşahê ji dayik bûye.
Dora deh salan li gundên derdora Kirmanşahê mamostetî dike. Paşê diçe
Tehranê û li Zanîngeha Tehranê di Fakulteya Perwerdeyê de dixwîne. Wan
salan nivîskarên Îranî yên wek Celalê Alê Ehmed, Simînê Danişver, Semedê
Bêhrengî, Emîr Huseynê Aryenpûr nas dike. Di bin karîgeriya Çexov,
Sadiq Hidayet, G. Garcia Marquez û Ernest Hemîngway de dimîne. Ji ber
karûbarên sîyasî di salên 1971-1978an de di zindanê de dimîne. Piştî
Şoreşa Îranê ji zindanê derdikeve, lê ji kare xwe tê dûrxistin.
Dervîşiyan ji sala 1979an şûn de dest bi nivîsîna roman û çîrokan dike,
herweha di gel dostê xwe Riza Xendanê Mehabadî bi berhevkarîyê re
mijûl dibe, di qewareya nozdeh bergan de çîrok û hîkayetên Kurdî û yên
li Îranê tomar dike. Ji bîst û sê nivîskarên Kurd ên Başûrî çîrok werdigêre
ku ev wergêran wek mecmueyek bi navê “Be Omîdê Baran” (Bi Hêvîya
Baranê) tên çapkirin.
Dervîşiyanê ku endamê Yekitiya Nivîskarên Îranî bû, di 26ê Cotmeha
2017an de li Tehranê wefat dike.

Hin berhemên wî ev in: Roman: Salhayê Ebrî (Salên Ewrî-çar berg),
Hemîşê Mader (Hertim Dê), Selûlê 18 (Hucreya 18em). Mecmueyên Çîrokan:
Ez în Vilayet (Ji vî Bajarî), Şeb Abesten est (Şev Avis e), Hemrahê
Ahenghayê Babam (Li gel Stranên Bavê Min), Feslê Nan (Demsala Nan),
Abşûran.


Navê Kitêbê Demsala Nan
Navê Orîjînal Feslê Nan
Nivîskar Elî Eşref Dervîşiyan
Wergêr / Lêkolîner Zülküf Ergün
ISBN 9786257383042
Cûre çîrok
Rûpel 104
Ebat 11.50 x 18.00 (cm)
Ziman Kurdî
Alfabe Latînî
Sala Weşanê 2021
Çapa Çendan 1
Berg İHB